~ Like this blog ~..

Followers

Monday 27 January 2014

KEKUATAN YANG DUA ~

Bismillah..

Bila perbuatan dan percakapan kita laju melangkaui kemampuan akal berfikir, sering sahaja kita terlanjur khilaf tanpa kita sedar. Waktu itu, baru kita mahu garu-garu kepala. Tidak sengaja. Menyesal..
 "Kenapa mesti aku cakap begitu?"
 "Kenapa aku buat macam itu tadi?"
 "Kenapa aku tidak fikir dahulu sebelum aku cakap?"
 "Kenapa aku buat tanpa aku fikir dahulu?"

Bila kita Allah uji dengan perbuatan atau percakapan lebih laju dari kemampuan akal berfikir, kita
sering sahaja tewas. Sukar punya kekuatan yang dua iaitu..


"Kekuatan meminta maaf - ketika kita bersalah."
"Kekuatan memberi maaf - ketika orang lain punya salah dengan kita."


Semoga, saat kita diuji dengan kita bersalah atau orang lain punya salah dengan kita, saat itu Allah pinjamkan kekuatan yang dua pada kita. Semoga, jiwa kita lapang, selapang-lapangnya untuk menghulurkan maaf. Semoga, jiwa kita kuat, sekuat-kuatnya untuk meminta maaf. Jangan pernah lupa untuk mohon doa pada Allah. Kita tidak pernah tahu bila kita akan diuji.


Sungguh dengan siapa pun kita ditemukan, Allah sedang mengajar kita untuk mengumpul kekuatan yang dua..

"MEMAAFKAN & MEMINTA MAAF"

2:46pm
Mu'tah, Jordan

No comments:

Post a Comment