~ Like this blog ~..

Followers

Sunday 18 August 2013

~ Usah risau pasal Jodoh,,tapi persiapkan dirimu !!~

*Bismillah..

"Kalau nak tengok generasi akan datang (anak2 kita).. lihat perangai kita pada waktu sekarang.."

Dush !! kata2 bonda penasihat (ustazah Halimah) itu sangat berbekas di hati.. terasa semakin takut untuk memikul tanggunjawab..semakin takut untuk memasuki alam perkahwinan.. Diri ini masih perlu banyak yang kena baiki..

Kadang tanpa kita sedari,, kita meminta dariNya yang terbaik tetapi adakah kita sudah bersedia menjadi yang terbaik?? check balik diri masing2..
Realiti kehidupan sekarang,,perangai ibu bapa sedikit sebanyak mencorak kehidupan anak2.. Sudah menjadi lumrah bayi yang kecil itu bagaikan kain putih yang suci lagi murni untuk dicorakkan oleh kedua ibu bapanya sama ada untuk menghasilkan corak yang cantik, warna-warni dan indah dipandang ataupun corak yang hitam dan dicemuh oleh masyarakat. Benarlah sebagaimana yang sudah tercatat dalam sabda baginda Muhammad s.a.w : "anak itu ibarat kain putih, maka ibu bapalah yang akan mencorakkannya sebagai yahudi, nasrani ataupun majusi".

Kalau difikirkan balik, dengan usia yang muda tak perlu lah kalut nak fikir pasal jodoh, persiapan diri dan yang berkaitan tapi sebenarnya pemikiran tersebut salah. Sepatutnya dari sekarang (usia remaja), sudah mula memikirkan tentang persiapan diri sebelum menggalas tugas sebagai seorang isteri mahupun seorang ibu. :) Jadi, jom sama2 kita buat checklist balik..apa yang perlu kita ubah, kita ubah.. dan apa yang baik kita upgrade kan untuk jadi lebih baik..

Di akhir kalam ini..saya tinggalkan 1 nota buat semua pembaca :)

* Duhai sahabat.. jangan risau akan jodohmu,,kerana pasangan yang bijaksana takkan terpaut hanya pada keindahan fizikal,..telah tercatat jodohmu di Luh Mahfuz..hanya tinggal peribadinya sahaja yang ditentukan oleh sejauh mana ketinggian peribadimu..Jika kau tetap di atas jalan yang diredhai,, insyaAllah si dia turut di jalan yang sama.. :)

* Jadi..jom siapkan kualiti diri bermula dari sekarang..

No comments:

Post a Comment