~ Like this blog ~..

Followers

Saturday 10 May 2014

~ Taujihat dari Insan tersayang ~ ..


~ Terkadang apa yang tersimpan lama akan hilang dan gantiannya adalah airmata.

..................

Tergerak hati menelefon ibu dari kejauhan. Dengan harapan,,ibu ada di talian...
06 mei 2014..
09.30 malam waktu Malaysia..
4.30 petang waktu Jordan...

.................................

"Assalamualaikum ibu,ni kak long.."

Berselang seli dengan bicara pada diri...bertahan..jangan menangis didepan ibu.. dia tak kuat untuk mendengar...

"Waalaikumussalam. Eh anak ibu.. Kak long sihat? bljar mcm mana, ok?"

"Ok, ibu.. bljar pun ok.. ibu sihat?"

"Alhamdulillah, ibu sihat.."

Seketika menunggu..masih lagi bertahan..dada terasa berombak..ingin pecah..suara bertukar..

"Kak long, ok ke ni?"

Soalan ibu sentiasa tepat.

"Hm,ok..tapi..”

"Tapi?"

"Ibu..nasihatkan kak long."

"Nasihat? Hm...Kak long belajarlah elok2..jangan fikir benda lain.. duduk kat sana tu kena kuat.. p'gantungan pada DIA tu kena betul2 kuat.."

"Ibu…"

Kali ini benar benar tak tertahan..takung airmata pecah sudah..'diri ini' menangis..saat2 macam ni 'diri ini' mmerlukan ibu..

Ibu diam,memberi masa untuk diri ini menyambung kata kata...

"Ibu, kak long rasa macam sorang2.. Kadang2, bila kak long ada masalah, kak long tak tahu dekat siapa nak luah... Iya,memang ada kawan2... Tapi kak long tak nak bebankan mereka dengan masalah kak long..Kak long rasa sorang2...bu..”

"Kak long, memang betul tu. Jangan bebankan orang lain dengan masalah kita... tapi, kita punya Allah, bukan? luah dekat Allah...Allah itu sempurnaNya pada sifat Maha Mendengar dan Maha Mengetahui...percaya,Dia ada.”

Kali ini memang airmata gugur laju..lama ibu tunggu diri ini untuk tenang semula..

"Kak long, Allah itu ada. Cuma kita rasa tahu tidak, itu bergantung kepada kita..sebab tu kak long, kita kena belajar kenal diri kita. Bila kita kenal diri, kita akan kenal Allah..kenal diri itu hamba Allah.”

Diri ini terdiam...

"Tiap kali k.long rasa sedih, xkuat cuba istighfar, zikir, solat2 sunat, dekatkan diri pada DIA.. insyaAllah DIA pasti bantu"

"Terima kasih, bu.."

Ibu masih mampu mengagak ada lagi hal dan suara yang tersekat...

"Kak long kena ingat, perjuangan kita takkan pernah mudah. Perjalanan kita Allah takkan sediakan dengan senang. Allah letakkan ujian untuk kita kembali padaNya."

"Hm, ibu... Kita selalu cakap yang kita tak nak cinta dunia. Tapi bila Allah tarik nikmat duniawi dari kita, kenapa kita mudah mengeluh, bu? hati ini masih tebal dengan cinta dunia.”

"Sebab tu, kak long kena belajar kenal diri. Kenal diri bahawa kita tidak punya apa apa. Semuanya datang dari Allah...kita juga datang dari Allah...turuti Nabi, kak long.. dan kita takkan sesat...sebijak manusia itu yang mengingati mati...bukan dunia.. dan sebaik manusia yang paling baik akhlaknya.. dan akhlak serta contoh terbaik itu Nabi Saw..ikuti sunnah Nabi, didik hati untuk cintakan Rasul dan ahli keluarga serta sahabat baginda dan kita akan lupa dunia insyaAllah”

"Kak long, kena yakin betul2 pada Tuhan, letak pergantungan yang tinggi pada DIA..kalau rasa xkuat tu hadir, terus istighfar, zikir ingat Allah banyak2..." ibu terus mengulang nasihatnya itu berulang kali tanpa jemu..

"Ibu..terima kasih."

Jawabku sepatah. Terasa sedikit kuat. Baru sedar,rupa rupanya diri ini rindukan taujihat dari ibu..Rindu kalam ibu..rindu wasilah yang Allah berikan buat diri yang alpa ini...

Ibu...

"Kak long, kak long kena kuat ya? Ibu yakin, k.long kuat.. ingat satu perkara je, kita dicipta untuk kenal Allah... kita datang dari Dia..takkan tak nak lihat wajahNya suatu hari nanti?"

"Nak..."

"Kalau hati kita cinta dunia,mustahil untuk kita jumpa Dia."

"Iya."

Dan kami menghabiskan sisa sisa perbualan kami.

'Dah lama diri ini rindukan taujihat dari ibu..'
..

[128] Sesungguhnya telah datang kepada kamu seorang Rasul dari golongan kamu sendiri (iaitu Nabi Muhammad s.a.w) yang menjadi sangat berat kepadanya sebarang kesusahan yang ditanggung oleh kamu, yang sangat tamak (inginkan) kebaikan bagi kamu dan dia pula menumpahkan perasaan belas serta kasih sayangnya kepada orang-orang yang beriman.

[129] Kemudian jika mereka berpaling ingkar, maka katakanlah (wahai Muhammad): Cukuplah bagiku Allah (yang menolong dan memeliharaku), tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia; kepadaNya aku berserah diri dan Dialah yang mempunyai Arasy yang besar.

At Taubah...
..

'Cukuplah bagiku Allah (yang menolong dan memeliharaku), tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia; kepadaNya aku berserah diri dan Dialah yang mempunyai Arasy yang besar. '

:D

Mu'tah, Jordan..

4 comments:

  1. Be strong, Allah is there. Ucu tersayangg. Macam taujihat mak saya kt sye pulok. :') ~from ateh :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. same2 kongsi... yg baik ambil jdi teladan... :').. rindu sebenarnya.. jzkk tu ateh..

      Delete
  2. Allah menurut sangkaan hambaNya.. Bersangka baik pada Allah.. Dan terus kan langkah dengan berani.. Teruskan dan redah lah lautan api hutan belantara yang menghalang untuk ke syurga yang menenangkan... Jalan berliku destinasi hampir..
    -osmet

    ReplyDelete
  3. i'allah... Allah merancang dgn cintaNya kan.. :) jzkk juga shbt !

    ReplyDelete